“Boekhouden is zo simpel, dat kan iedereen toch”

Dit werd mij laatst op een verjaardag verteld, nadat iemand vroeg wat ik deed.

“Gelukkig niet, anders had ik geen baan gehad” antwoordde ik.

Einde gesprek, dacht ik.

Typische smalltalk, toch?

Wat bleek: het gesprek was nog maar net begonnen.

De smalltalk vervormde zich in een debat waar politici hun vingers bij hadden afgelikt.

Ik zal jullie hier de kortere versie geven, maar dit gesprek verhoor duurde twintig minuten.

Deze twintig minuten ga ik nooit meer terugkrijgen.

Ach ja; alles voor de content.

Komt ‘ie:

– “Nee, maar ik bedoel, nou kijk, boekhouden is toch super simpel?”

                                                                                                              – “Voor veel mensen is het niet weggelegd, geloof me.”

– “Ja, maar, waarom kan jij bijvoorbeeld beter boekhouden dan je klanten?”

                                                                                                             -“Omdat ik ervoor geleerd heb en dit mijn baan is. Ik moet er wel goed in zijn”

– “Iedereen kan toch goed zijn in boekhouden?”

                                                                                                             -“Huh?”

Zucht

Dit ging dus zo ongeveer twintig minuten door.

Toch was dit niet helemaal zonde van de tijd.

Wel voor ons “publiek”, die hadden wel eens een leukere verjaardag meegemaakt.

Ik ben tot een belangrijke conclusie gekomen.

Boekhouden is simpel, maar niet makkelijk.

Cruyff zou trots zijn geweest.

Let me explain:

De regels in het boekhouden blijven nagenoeg hetzelfde.

Althans, de kern verandert niet zoveel.

Dus is het een kwestie van netjes werken, goed dingen bijhouden en weten wat je doet.

Als je niet netjes werkt, geen dingen bijhoudt en maar wat aan het rommelen bent, dan is boekhouden niet makkelijk.

Wel simpel.

Zo simpel dat je haast alles verkeerd invult.

Daar wordt je niet blij van.

De fiscus wel, die kan weer een mooie boete uitschrijven.

Lang verhaal kort: je moet weten wat je doet.

Om goed te weten wat je doet, heb je expertise en tijd nodig.

Heb je geen tijd, dan krijg je geen expertise.

Heb je wel expertise maar geen tijd? Dan maak je fouten.

Toevallig heb ik de expertise.

Ook maak ik graag wat tijd voor je vrij, zo ben ik dan ook weer.

Wat levert dat jou op?

✅ Een goede, overzichtelijke boekhouding (kan jij weer op andere dingen focussen)

✅ Minder stress

✅ Meer tijd

✅ Je geld blijft lekker in jouw zak, die boetes zijn verleden tijd

Klinkt best goed, toch?

Neem contact met me op – ik denk graag met je mee 💬
Gratis en vrijblijvend.

Enthousiast geworden?